strona o alkoholach regionalnych, staropolskich, kresowych, domowych.

Alkohole regionalne

Jak kupić polski alkohol?

Zanim kupimy polski alkohol najpierw musimy znaleźć odpowiedź… co to jest dzisiaj polski alkohol. Później przedstawiamy krótki, ale zwięzły przegląd rynku.

Co to jest polski alkohol?

Wbrew pozorom pytanie tytułowe nie jest łatwe. W dzisiejszych czasach trzeba sobie najpierw odpowiedzieć na pytanie, co uznajemy za polski alkohol. Możliwości jest kilka:

1)      Alkohol ma polską markę (nazwę, tradycję), ale miejsce produkcji i producent są zagraniczni.

2)      Alkohol ma nie tylko polską markę, ale i jest produkowany w Polsce, natomiast producent to firma zagraniczna.

3)      Alkohol ma wszystko co polskie –  marka, miejsce produkcji i producentem jest polska firma.

Tutaj żeby było już trochę łatwiej (…napić się polskiego alkoholu oczywiście:) przyjmujemy, że polska firma, to polscy właściciele (a przynajmniej ich przewaga w kapitale firmy, najczęściej w formie spółki) a sama firma zarejestrowana jest w Polsce (a nie np.na popularnym ostatnio z różnych przyczyn Cyprze).

Tylko wariant 3 jest uczciwy względem naszego gardła, więc przy nim pozostajemy. Teraz czas na znalezienie polskiego alkoholu. Wbrew wielkim tradycjom i historii naszych trunków znowu czeka nas niełatwe zadanie.

Polskie alkohole ze średniej półki, ekskluzywne, domowe

Polskie alkohole może pić smakosz każdego typu trunku. Oprócz klasycznego podziału: piwo – wino – miody pitne-nalewki – wódka, w poszczególnych kategoriach znajdziemy alkohole ze średniej półki (czyli „na każdą kieszeń:)”, ale swobodnie pijalne, często niezłe), ekskluzywne (droższe, ale dobre na prezent) oraz domowe (nieprodukowane metodami masowymi). Nie jest to podział używany na rynku alkoholowym, gdzie istnieją segmenty: ekonomiczny, popularny (mainstream), premium i top premium, ale dla ułatwienia, do prostej analizy wystarczą trzy segmenty: średnia półka (czyli ekonomiczna i popularna), alkohole ekskluzywne (premium i top premium) oraz alkohole domowe (czyli poza wymienionymi segmentami stricte marketingowymi).

Większość znanych marek piw i wódek (a więc najpopularniejszych alkoholi w Polsce) jest własnością zagranicznych koncernów. Krótki przegląd (poniżej) powinien dać jasny obraz sytuacji w rodzimych sklepach monopolowych.

Wódka

Średnia półka – trudno znaleźć, ale ostatnio da się zauważyć ofensywę 2 firm: Akwawit S.A. z Wrocławia (Krakus) oraz Polmosu Bielsko-Biała (Żytnia, Kłosówka, Bielkówka), do tej grupy zaliczymy też mniej znane i spotykane wódki Polmosu Warszawa (Husarska) czy nieco droższe np. z Janusa (Gruba Pszczoła, Chłopska Pędzona), Huzar (Parzenica) lub Piasecki Vodka.

Polskie wódki ekskluzywne – z Polmosu Siedlce (Chopin), Dębowa (Dębowa Polska), Akwawit S.A. z Wrocławia (Wratislavia) oraz z mniejszych firm (Z.Kozuba i Synowie, Kontuszówka z Janusa, Piasecki).

Wódki domowe – legalnie nie znajdziemy, ponieważ produkcja domowych destylatów jest w Polsce zakazana. Pojawiają się inicjatywy, by zalegalizować wyrób np.łęckiej œśliwowicy, ale na razie bezskutecznie. Istnieją lokalne, poza oficjalnym obiegiem, możliwości zakupu różnych specjałów, ale, z wiadomych względów, brak jest oficjalnej listy punktów sprzedaży.

*** Wódki z zagranicznych koncernów – to najczęściej bardzo znane na rynku marki. Poniżej podaję zestawienie w kolejności – firma (marki) – udziały w rynku:

  •  Stock Polska (Żołądkowa Gorzka, Lubelska, Stock) – 34,8%,
  •  CEDC (Żubrówka, Soplica, Absolwent, Bols) – 23,6%,
  •  Grupa Sobieski (Sobieski, Zawisza, Balsam Pomorski, Gdańska, Krupnik, Biała Dama) – 21,3%,
  •  Pernod Ricard (Luksusowa, Wyborowa, Pan Tadeusz, Absolut, Polska Wódka)- 5,8%,
  •  Brown-Forman (Finlandia, Maximus) – 3,2%

PS. Na polskie firmy zostaje: 11,2%

Źródło: http://www.rynki.pl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1&limit=9&limitstart=9 – artykuł: Pierwsza trójka polskich producentów wódki bez zmian.]

Wino

Wina ze średniej półki – słynnych „tanich win” nie zareklamujemy, ale są wina „dobrej jakości, za przyzwoitą cenę” do kupienia w niektórych sklepach (choć to trudne zadanie) w większości większych miast np. z firmy Jardoń (Grzane Zbójeckie) lub Verbum Nobile.

Wina regionalne – wzrastający trend, zwłaszcza w regionach z odpowiednimi warunkami (okolice Zielonej Góry, Małopolska i Podkarpacie), do zakupienia u lokalnych producentów w winnicach, połączone z coraz większą ofertą turystyczną.

Cydr – lekkie wina jabłkowe, dotychczas mało popularne, ale media powoli nakręcają świadomość konsumentów. 

*** Wina zagraniczne – Polska „winami nie stoi” głównie ze względów klimatycznych, więc ich przewaga rynkowa jest oczywista.

Miody pitne

Polska specjalność – na rynku króluje od wielu lat niepodzielnie lubelski Apis, jest też kilka mniejszych firm np. Piasecki/Mazurskie Miody.

*** Miody pitne z zagranicznych firm – TiM s.c., należy do grupy Schloss Wachenheim, (marki: Miód Kasztelański, Piwnica Klasztorna, wina Grzane Góralskie) jest drugą firmą na rynku.

Nalewki

Domowe – przede wszystkim, łatwo je przyrządzić i ta tradycja bardzo silnie się w Polsce odradza, wystarczy poszukać przepisów w sieci. Na wszystkich jarmarkach, targach regionalnych i podobnych imprezach zawsze znajdzie się przynajmniej jeden stragan z lokalnym przysmakiem – godnym polecenia.

Firmowe – wiele dobrych trunków (œświetne na prezent) z firm: Majewski, Nalewki Staropolskie, Nalewki Kresowe, Z.Kozuba.

***Nalewki z zagranicznych firm – Toorank Polska oraz Nishkosher Polska wydały kilka ekskluzywnych edycji regionalnych, popularnych nalewek, dostępne w lepiej zaopatrzonych sklepach monopolowych.

Piwo

Piwa ze średniej półki a piwa ekskluzywne – na rynku piwnym istnieją bardziej skomplikowane podziały, polskie piwa są często niszowe, więc prawie każde jest ekskluzywne.

Piwa regionalne – znajdziemy produkty ekonomiczne (głównie puszkowe lub w plastikowych butelkach) – to główna produkcja Browaru Staropolskiego i Browaru Łódzkiego, ale tanio kupimy już puszkowy Amber Naturalny czy Kipera lub Beczkowe z Corneliusa, poza tym na rynku jest całkiem spora gama ekskluzywnych, niszowych piw regionalnych (Ciechan, Amber, Kormoran, Cornelius, Konstancin, Jabłonowo, Witnica, Fortuna, Miłosław, Komes, Racibórz, Magnus, Kresowe, Lwówek Śląski itp.)

Piwa restauracyjne – piwa produkowane na miejscu w knajpach: BrowArmia (firma Browaru Jabłonowo), Browar Spiż, Browar Grodzka15 (Lublin) i wiele innych.

Piwa rzemieślnicze – coraz bardziej popularne piwa, produkowane w niewielkich partiach ze znanych już w specjalistycznych kręgach Browarów Pinta, Artezan, AleBrowar, Brovarnia Gdańsk i kilka innych.

Piwa domowe – coraz łatwiejsze do uwarzenia, podobno w Polsce warzy już 300 tys. osób! Instrukcje i sprzęt dostępny w sieci.

***Piwa z zagranicznych firm – tu rządzą 4 koncerny – podaję po kolei: firma (głowne marki) – udziały w rynku.:

Udziały w rynku wg firm:

  • Kompania Piwowarska/SABMiller (Tyskie, Lech, Żubr, Dębowe Mocne) – 40%,
  • Żywiec/Heineken (Żywiec, Warka, Tatra) ? 25%
  • Carlsberg (Okocim, Harnaœ) – 18%
  • Van Pur ? 15%

*** obliczenia własne, głównie za: http://m.wyborcza.biz/biznes/1,106501,11099346,Na_Euro_2012_browary__Rynek_piwa_ma_szanse_na_wzrost_.html

***na polskie browary zostaje ok.10%.

Polskie alkohole są lepsze jakościowo, więc kupując nasze trunki nie tylko wspieramy polską gospodarkę, ale i oszczędzamy nasze zdrowie. Wybór jest jasny.

 

 

Inne powiązane artykuły:

Ciekawy artykuł? Poleć go dalej.