W Polsce wina regionalne to wciąż rynek rozwijający. Bodźcem do tego jest wzrost spożycia wina w naszym kraju. W niektórych regionach naszego kraju tradycje produkcji wina mają wieloletnie tradycje, w innych miejscach produkcja win dopiero powstaje.
Wina regionalne i ….
Zalążkiem ekspansji win regionalnych są takie działania producentów win, które prowadzą do powstania lokalnej lub regionalnej marki. Do przykładów można tutaj zaliczyć producentów o jeszcze przedwojennych tradycjach jak np.Majątek Sławno z Łódzkiego (wina Slavena, Cydry). Podobną drogą idą tacy producenci jak Winnica Nobile Verbum Zbrodzice ze Świętokrzyskiego (Wino Herbowe), która ze swoimi produktami wchodzi już nawet do marketów. Jednak przodującym regionem produkcji win są, ze względów historycznych i klimatycznych, okolice Zielonej Góry. Tutaj dobrym przykładem jest Winnica Miłosz z Lubuskiego (Wina Zielonogórskie).
…wina w regionach
Inną drogą idą mniejsze lub po proste mniej sprawne rynkowo winnice, które są nastawione na zbyt u turystów odwiedzających winnicę. Tutaj winnice nie tworzą nowych regionalnych marek tylko pozostają przy nazwach pochodzących od szczepów wina. I tak spotkamy w tego typu winnicach takie nazwy jak: Riesling, Regent czy Cuvee.